Konjac – Składnik Wspomagający Odchudzanie? Mąka? A Może Gąbka?

Konjac, a właściwie Amorphophallus konjac to duża wieloletnia roślina, która swoim kształtem przypomina nieco męski narząd rozrodczy. Z tego też powodu już sama nazwa rośliny zawiera subtelne nawiązanie do penisa. Odchodząc jednak od nazewnictwa, warto wiedzieć, że za ziołem, jakim jest Konjac, skrywa się wiele cennych właściwości, które zasługują na szczególną uwagę.

Roślina ta ma wielorakie zastosowanie i wykazuje szereg funkcji poprawiających zdrowie i kondycję. Sprawdziliśmy, jak działa konjac i w jaki sposób możemy wykorzystać magiczne właściwości tej rośliny. Zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Konjac – co to jest?

konjacKonjac jest rośliną pochodzącą z Azji. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, możemy spotkać się również z jej inną nazwą np. Amorphophallus konjac. W niektórych krajach znane są również regionalne nazwy. Konjac występuje aż w 174 różnych gatunkach. Sama roślina osiąga wysokość nawet do 5 metrów wysokości. Bulwy rosnące pod ziemią również potrafią osiągać okazałe rozmiary. Waga niektórych z nich dochodzi nawet do 70 kilogramów! Konjac jest niezwykłą rośliną mającą piękne kwiaty oraz zapachem przypominającą zgniłe mięso. Dzięki tej właściwości wabi do siebie mnóstwo owadów. Niestety dostrzeżenie piękna konjacu możliwe jest niezwykle rzadko, gdyż roślina zakwita raz na kilka lat, a sam kwiat pozostaje przy życiu przez ok. 3 dni.

Konjac a odchudzanie

Konjac jest rośliną, która oprócz pięknego i okazałego kwiatu, skrywa pod ziemią bulwę o wielu cennych właściwościach. Zawiera ona przede wszystkim glukomannan – błonnik mający zdolność do absorpcji dużej ilości wody. Glukomannan znajduje zastosowanie jako suplement diety, choć we Francji nie jest on tak popularny jak np. w Japonii czy Chinach. To głównie mieszkańcy krajów Azji od tysięcy lat wykorzystują walory odżywcze konjacu.

Glukomannan to najbardziej higroskopijny rodzaj błonnika, jaki do tej pory odkryto. Potrafi on wchłonąć nawet 200-krotność swojej wagi! Co za tym idzie, błonnik ten jest często wykorzystywany jako suplement diety hamujący nadmierny apetyt. Zażycie glukomannanu sprawi, że wchłonie on wodę, zamieni się w żel, zwiększy swą objętość i wypełni żołądek zapewniając na długo uczucie sytości. Zatem glukomannan okazuje się doskonałym rozwiązaniem dla osób, które mają problem z nadmiarem pochłanianych kalorii lub nakładają na talerz zbyt duże porcje pożywienia zmuszając się w ten sposób do jedzenia. Zastosowanie suplementów diety z błonnikiem z konjacu pozwoli jeść mniej, a mniejsze porcje pożywienia oznaczają mniej kalorii dostarczonych do organizmu i łatwiejsze odchudzanie. Wynika z tego zatem, że konjac może być idealnym sprzymierzeńcem odchudzania. Ponadto zawartość witaminy B6 w konjacu przyczynia się do prawidłowego przebiegu procesów metaboliczny oraz zwiększenia pokładów energii. Te własności docenią szczególnie osoby aktywnie fizyczne oraz stosujące dietę.

konjac na odchudzanie

Należy jednak pamiętać, że konjac mimo posiadania wielu cennych właściwości, nie jest rośliną magiczną, która jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, odejmie zbędne kilogramy. Glukomannan w postaci suplementu diety należy przyjmować zawsze zgodnie z zaleceniami producenta. Przyjmowanie dawek większych niż zalecane nie przyspieszy efektu odchudzającego, a może jedynie wywołać działania niepożądane. Należy mieć również na uwadze, że błonnik doskonale zahamuje apetyt, ale nie zmniejszy ochoty na słone, słodkie czy wysokokaloryczne przekąski. Chcąc wprowadzić glukomannan do diety, pamiętaj także, by codziennie spożywać posiłki bogate w węglowodany, białko oraz zdrowe tłuszcze.

Badanie przeprowadzone w 2015 r. w zakresie wpływu glukomannanu na utratę tkanki tłuszczowej wykazało, że przyczynia się on do zmniejszenia masy ciała oraz redukcji ilości podskórnej tkanki tłuszczowej. Dodatkowo błonnik pozyskiwany z bulwy konjacu prowadzi do zmniejszenia poziomu tzw. „złego” cholesterolu (LDL) oraz obniżenia poziomu glukozy we krwi. Ponadto proces utraty tkanki tłuszczowej przy jednoczesnej suplementacji  glukomannanem odbywa się bez utraty masy mięśniowej czy gęstości kości. Błonnik jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które mają problemy z niekontrolowanym podjadaniem, i które często przyczynia się zwiększenia masy ciała.

Konjac wraz ze zbilansowaną dietą oraz aktywnością fizyczną może prowadzić do znacznie szybszej utraty wagi.

Konjac na oczyszczenie organizmu z toksyn

Glukomannan okazuje się również skutecznym „narzędziem” detoksykującym organizm oraz oczyszczającym go ze złogów. Powszechnie uważa się bowiem, że konjac w trakcie trawienia wchłania toksyny, transportuje je oraz eliminuje poprzez wydalenie naturalną drogą. Właściwości te docenią szczególnie osoby, które lubię przeprowadzać kilka razy do roku kuracje detoksykujące.

Konjac na zaparcia

Konjac może mieć również zastosowanie w leczeniu zaparć. Tak wynika z badań przeprowadzonych w 2008 r. Udowodniły one, że dodanie glukomannanu do diety o niskiej zawartości błonnika przyczynia się do zwiększenia populacji pożytecznych bakterii zamieszkujących jelita, dzięki czemu proces trawienia oraz wypróżniania przebiega znacznie szybciej. Takie zastosowanie bulwy z konjacu powinno zainteresować w szczególności osoby, których dieta jest uboga w błonnik pochodzący z warzyw i owoców, i co w konsekwencji powoduje, iż proces trawienia przebiega niezwykle mozolnie. Konjac poprawia perystaltykę jelit, eliminuje zaparcia oraz przyczynia się do poprawy funkcji jelit.

Istnieją również badania, które zostały przeprowadzone na kobietach ciężarnych. Doświadczenie polegało na przyjmowaniu dwa razy dziennie mieszanki zawierającej błonnik z bulwy konjacu. Kuracja ta pozwoliła usprawnić pracę jelit bez efektów ubocznych. Dodatkowo błonnik może stanowić wsparcie dla kobiet ciężarnych, którym towarzyszy nadmierny apetyt prowadzący do szybkiego przybierania na wadze.

Pamiętajmy jednak, że przyjmowanie suplementów diety z glukomannanem powinno być poprzedzone konsultacją lekarską. W szczególności kwestia ta dotyczy kobiet w ciąży oraz mam karmiącą piersią. Musimy być świadomi, że zdrowie dziecka jest najważniejsze. Podczas karmienia piersią nie zaleca się zmniejszenia spożycia kalorii przez matki.

Konjac na obniżenie poziomu cholesterolu LDL

Z przeprowadzonych dotychczas badań wynika także, że glukomannan może być stosowany uzupełniająco u osób z cukrzycą czy wysokim poziomem cholesterolu. Okazuje się, iż błonnik pozyskiwany z bulwy rośliny przyczynia się do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu oraz trójglicerydów. Dodatkowo konjac pozwala zredukować także poziom cukru we krwi. Warto zatem zapytać lekarza o możliwość stosowania glukomannanu jako suplementu poprawiającego kondycję zdrowotną cukrzyków czy osób zmagających się z wysokim poziomem cholesterolu.

Konjac może także ochronić przed ryzykiem wystąpienia choroby sercowo-naczyniowej.

Konjac – zastosowanie w kuchni

Glukomannan pozyskiwany z korzenia konjacu ma nie tylko zastosowanie jako błonnik, ale również jako mąka. Wykorzystuje się ją głównie do przygotowania dań kuchni azjatyckiej. Powstaje z niej m.in. makaron shirataki. Ma on niewiele kalorii, nie zawiera tłuszczu, ani glutenu, dlatego tak chętnie polecany jest osobom będącym na diecie. Shirataki jest przezroczysty i może stanowić doskonałe urozmaicenie dla tradycyjnych makaronów, ryżów czy kasz. Neutralny smak makaronu sprawia, że doskonale komponuje się on z warzywami, owocami oraz mięsem. Shirataki może być zatem podawany w sposób wytrawny, jak i na słodko.

Inną zaletą makaronu wyprodukowanego z konjacu jest jego niska kaloryczność.100 g zawiera tylko kilkanaście kalorii, dlatego chętnie sięgają po niego osoby odchudzające się. Co więcej, shirataki dzięki zawartości glukomannanu zapewnia uczucie sytości. Wystarczy niewielka ilość makaronu, by na długo wypełnić żołądek i zniwelować uczucie głodu. Po spożyciu posiłku bogatego w glukomannan przestajemy także odczuwać chęć podjadania między posiłkami. A jak powszechnie wiadomo, nawyk ten często prowadzi do przybierania na wadze.

Dodatkowo sięgając po makaron z glukomannanem jesteśmy w stanie ograniczyć wielkość spożywanych posiłków. Mniejszy posiłek oznacza, że do organizmu zostanie dostarczona mniejsza ilość kalorii, a to z kolei sprawi, że szybciej zrzucimy zbędne kilogramy.

Mąka konjac może posłużyć także jako zagęszczacz do sosów, lodów oraz kremów do ciasta.

Konjac jako naturalny sposób na pielęgnację twarzy

Zapewne wiele osób interesujących się dbaniem o urodę zna gąbkę konjac. Ale mało kto zdaje sobie tak naprawdę sprawę z tego, że wyprodukowana jest ona w bulwy Amorphophallus konjac! Ten sam korzeń, który zawiera błonnik i służy do produkcji makaronów, może również przyczynić się do poprawy stanu cery. Na szczęście nie musimy nakładać makaronu na twarz, żeby wykorzystać pozytywne działanie konjacu! Jego delikatne myjące właściwości pozwolą głęboko oczyścić oraz odżywić skórę. To z kolei tłumaczy wysoką popularność gąbki w ostatnich latach.

Czym jest gąbka konjac?

Odwiedzając drogerie handlowe często zastanawiamy się, czym są malutkie kolorowe gąbki znajdujące się na dziale związanym z urodą. Są to gąbki powstałe z delikatnych włókien konjacu. Roślina ta jest niezwykle bogata w składniki odżywcze. Znajdziemy w niej witaminy A, B, C, D i E, proteiny, minerały np. cynk, miedź, żelazo, magnez, a także kwasy tłuszczowe. Te niezwykle cenne składniki pomagają nie tylko odżywić organizm od wewnątrz jako błonnik, ale również od zewnątrz podczas mycia twarzy. Gąbka ma niezwykle delikatną strukturę dlatego w Japonii często wykorzystywana jest do mycia niemowląt.

Gąbka konjac nadaje się do każdego rodzaju cery. Jest idealna zarówno dla cery trądzikowej, z zaskórnikami jak i skóry twarzy pokrytej egzemą. Wiele osób wykorzystujących gąbkę nie stosuje żadnych specjalnych preparatów myjących, gdyż często sama woda wystarczy, by zauważyć pozytywne efekty działania gąbki. Według niektórych badań, konjac przyczynia się do zahamowania rozwoju bakterii odpowiedzialnych za powstawanie trądziku.

Co ważne, konjac ma właściwości alkalizujące dlatego pomoże zrównoważyć stan skóry i nie spowoduje podrażnień.

Zużytą gąbkę możesz np. zakopać w ziemi. Jest ona całkowicie biodegradowalna, bo naturalna!

Konjac na trądzik

Po właściwości gąbki konjac często sięgają osoby na co dzień borykające się z trądzikiem. Gąbka oczyszcza zatkane pory lepiej niż każda inna myjka. A dodatkowo w trakcie mycia nie podrażnia twarzy. Antybakteryjne właściwości gąbki pozwalają zabijać bakterie wywołujące trądzik oraz zapobiegną jego nawrotowi. Dzięki konjacowi w prosty sposób jesteśmy w stanie usunąć nadmiar sebum, wyeliminować zanieczyszczenia oraz zahamować rozwojów zaskórników oraz innych niedoskonałości, które mają negatywny wpływ na wygląd twarzy.

Konjac działa niczym najlepszy kosmetyk usuwający zrogowaciały naskórek, dzięki czemu sprawi, że skóra stanie się bardziej promienna. Regularne stosowanie gąbki pozwoli uzyskać jedwabiście gładką skórę pozbawioną wszelkich niedoskonałości.

Konjac do makijażu i demikakijażu

Gąbka wykonana z korzenia konjacu poprawi kondycję skóry, dzięki czemu łatwiej będzie aplikować makijaż na twarz. Doskonale oczyszcza cerę pozostawiając ją gładką. Idealna skóra jest jak wysokiej jakości płótno, na którym powstają najpiękniejsze działa malarskie. Na gładkiej cerze łatwiej jest uzyskać upragnione efekty makijażu.

Konjac może posłużyć również do demakijażu. Doskonale radzie sobie nawet z najbardziej uporczywymi do usunięcia śladami kosmetyków. Aby wspomóc działanie gąbki wystarczy zastosować specjalny płyn do demakijażu lub inny środek czyszczący, by po kilku chwilach cieszyć się czystą i zdrową skórą.

Głębokie oczyszczanie skóry twarzy

Typowe żele z dodatkiem drobinek peelingujących doskonale oczyszczają cerę, ale mogą prowadzić do wystąpienia podrażnień, pogorszenia stanu cery lub wystąpienia egzemy. Gąbka konjac działa inaczej. Doskonale oczyszcza, ale nie prowadzi do przesuszenia. Dodatkowo pozwala dostarczyć skórze cennych składników odżywczych. Jeżeli chcesz jednak znacznie bardziej odżywić i zmiękczyć cerę, możesz nałożyć na gąbkę nieco oleju arganowego.

Konjac do mycia niemowląt

Właściwości myjące oraz delikatnie złuszczające sprawiają, że konjac idealnie nada się do mycia niemowląt. Takie zastosowanie gąbki jest powszechnie znane w Japonii. Skóra dziecka jest niezwykle wrażliwa i podatna na alergie, dlatego wraz z gąbką konjac zaleca się stosowanie wyłącznie wody lub hypoalergicznych środków myjących.

Jaki kolor gąbki wybrać?

Zanim zdecydujemy się na kolorową gąbkę, należy sprawdzić dokładnie czy nie zawiera ona żadnych niepożądanych składników lub barwników mogących działać alergizująco. Jeżeli nadal nie mamy pewności, najlepiej jest kupić wersję najbardziej naturalną – białą.

Co oznaczają poszczególne kolory gąbek?

  • Gąbka w kolorze czerwonym lub różowym – zawiera specjalny rodzaj glinki, który przeznaczony jest do pielęgnacji skóry bardzo wrażliwej, skłonnej do podrażnień, suchej. Najczęściej sięgają po nią osoby, których twarz dotknięta jest trądzikiem różowatym z widocznymi teleangiektazjami. Gąbka z zawartością czerwonej glinki pozwoli zmniejszyć rumień oraz zmniejszy widoczność naczynek, a także wzmocni je!
  • Gąbka w kolorze zielonym – przeznaczona jest do pilęgnacji cery trądzikowej. Zielony kolor oznacza, iż gąbka została wzbogacona o zieloną glinkę, która wykazuje działanie oczyszczające oraz usuwające nadmiar sebum i ropy. Ten rodzaj gąbki cieszy się szczególnym zainteresowaniem wśród młodzieży, która w okresie dojrzewania musi mierzyć się z trądzikiem.
  • Gąbka w kolorze szarym – wzbogacona o węgiel drzewny. Podobnie jak gąbka zielona, przeznaczona jest do cery dotkniętej zmianami trądzikowymi.

Co należy wiedzieć stosując gąbkę Konjac?

Przede wszystkim musimy zdać sobie sprawę, że jej żywotność nie jest długa. Gąbkę należy wymieniać regularnie co ok. 6 tygodni. Wymiany należy dokonać wcześniej, jeżeli dostrzeżemy, że uległa ona zniszczeniu, rozpadowi lub przestaje chłonąć wodę i pęcznieć.

Dodatkowo należy ją dezynfekować co ok. 2 tygodnie. Wystarczy włożyć ją do bardzo gorącej wody na ok. 5 minut, by pozbyć się niepotrzebnych bakterii. Pamiętaj, by do dezynfekcji nie używać wrzątku.

Jak używać gąbkę Konjac?

  • Podczas pierwszego „spotkania” z gąbką należy namoczyć ją w ciepłej wodzie i pozostawić na kilkanaście minut. Każde kolejne użycie gąbki będzie wymagało od nas namoczenia jej na minutę lub dwie do momentu aż zwiększy ona swą objętość.
  • Kiedy namoczona gąbka zwiększy swe rozmiary, musimy delikatnie i z wyczuciem wycisnąć nadmiar wody. Następnie nakładamy na gąbkę żel, emulsję lub inny środek do mycia twarzy. Wiele osób decyduje się na stosowanie gąbki bez żadnych dodatków. Zawarte w niej składniki odżywcze często okazują się wystarczające, by pozostawić skórę promienistą, gładką i bez niedoskonałości. Jest to rozwiązanie dla osób mających nadreaktywną skórę twarzy, która bardzo źle znosi wszystkie stosowane kosmetyki.
  • Kiedy gąbka jest już odpowiednio nawilżona i pokryta środkiem czyszczącym, możemy przejść do mycia. Należy pocierać twarz gąbką wykonując koliste ruchy. Nie należy dociskać jej zbyt mocno do skóry, gdyż już niewielki nacisk sprawia, że usuwa ona zrogowaciały naskórek, brud, kremy, a nawet makijaż! Po umyciu twarzy gąbką, jeżeli stosowaliśmy środek czyszczący, należy spłukać twarz wodą.
  • Gąbkę należy umieścić pod zimną wodą i umyć ją. Pamiętajmy, by nie wyciskać zbyt energicznie i nie rozciągać, gdyż może to doprowadzić do jej zniszczenia.
  • Po umyciu gąbki, zawieszamy ją w miejscu z dala od światła oraz wilgoci. Można ją również przechowywać w szczelnym pojemniku w lodówce.

Konjac – efekty uboczne

Jeżeli chodzi o gąbkę wyprodukowaną z korzenia konjacu, można stosować ją bez obaw o występowanie efektów ubocznych.

W przypadku glukomannanu należy mieć na uwadze, iż błonnik ten stosowany niezgodnie z zaleceniami producenta może prowadzić do wystąpienia problemów trawiennych takich jak biegunka, wzdęcia, zaparcia, gazy, bóle brzucha czy nudności.

Należy zachować ostrożność przyjmując suplementy diety zawierające glukomannan. Błonnik ten ulega znacznemu rozszerzeniu, co przy niewłaściwym stosowaniu może prowadzić do niedrożności przełyku lub jelit. Ryzyko wystąpienia niepożądanych objawów wzrasta u osób starszych, dzieci oraz w sytuacji, gdy mamy problemy z przełykaniem lub gdy nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości wody.

Należy zaprzestać stosowania glukomannanu w sytuacji, gdy wystąpią jakiekolwiek efekty uboczne np. problemy z oddychaniem, pokrzywka, świąd, obrzęk lub szybkie tętno.

Suplementy diety z dodatkiem glukomannanu nie powinny być stosowane przez kobiety w ciąży oraz matki karmiące piersią. W przypadku wątpliwości lub chęci sięgnięcia po kapsułki z dodatkiem błonnika z konjacu, należy uprzednio zasięgnąć porady lekarskiej.


Zajrzyj do działu zdrowa żywność, by dowiedzieć się więcej na temat produktów, które warto jeść będąc na diecie.


Konjac – opinie

Amorphophallus konjac to zachwycająca roślina, która potrafi jednocześnie przyciągnąć swoimi wielorakimi właściwościami oraz zrazić do siebie z powodu nieprzyjemnego zapachu, jakie wydzielają kwiaty. Najstarszy okaz rośliny, bo liczący ponad 100 lat, możemy podziwiać w parku tropikalnym Kew Gardens w Londynie.

Zastosowanie konjacu jako suplementu diety czy kosmetyku sprowadza się jedynie do wykorzystania bulwy rośliny, która skrywa się pod ziemią. Korzeń służy zarówno do produkowania mąki, z której powstają makarony. Dodatkowo może być zastosowany jako błonnik wspomagający odchudzanie. A jakby tego mało mało, korzeń konjacu jest doskonałym produktem oczyszczającym skórę twarzy oraz nadającym jej blasku. Gąbka wykonana z korzenia konjacu kosztuje zaledwie kilka euro, dlatego każdy może pozwolić sobie na tak niewielki wydatek.

W opiniach wielu osób odchudzających się, glukomannan pozyskiwany z konjacu jest doskonałym składnikiem wspomagającym utratę masy ciała. Wchłania on duże ilości wody, zmniejsza poziom „złego” cholesterolu oraz obniża poziom glukozy we krwi.

Ponadto błonnik przyspiesza trawienie oraz, zapewnia dłuższe uczucie sytości, dzięki czemu jemy mniej i nie mamy ochoty na podjadanie. Glukomannan można zastosować zarówno jako suplement diety w formie kapsułek lub jako proszek.

Dobrym rozwiązaniem jest również sięgnięcie po makaron shirataki, który produkowany jest z konjacu. Jego neutralny smak sprawia, że doskonale komponuje się on w wielu kombinacjach smakowych. Jest niskokaloryczny, bezglutenowy oraz nie zawiera tłuszczu, dzięki czemu doceniają go osoby dbające o sylwetkę. Pamiętajmy jednak, że dieta powinna być bogata we wszystkie makroskładniki: węglowodany, białka oraz tłuszcze. Budowanie diety na samym makaronie shirataki nie jest rozsądnym rozwiązaniem, ponieważ może prowadzić do wystąpienia różnego rodzaju dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Jedno jest pewne – glukomannan z konjacu właściwie stosowany jest niezwykle zdrowy i skuteczny. Jednak warto mieć na uwadze przysłowie mówiące, iż co za dużo, to niezdrowo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *