12 sprawdzonych metod na podkręcenie metabolizmu!

Ciągłe diety z dużym ograniczeniem kalorycznym, intensywny wysiłek fizyczny każdego dnia czy też notoryczne chodzenie głodnym wcale nie sprawi, że będziemy mieć wymarzoną sylwetkę. No chyba, że komuś zależy na nabawieniu się niedoborów i wyglądaniu jak osoba anorektyczna. Z całą pewnością nie jest to zdrowe ani też atrakcyjne.

Nie jest możliwe uzyskanie ładnej sylwetki, jeśli będzie się głodowało. Jest to prosta droga do spowolnienia przemiany materii i magazynowania tkanki tłuszczowej, gdyż organizm jest wówczas zestresowany i czuje się zagrożony. Czas najwyższy zrobić wręcz przeciwnie i przyspieszyć przemianę materii, co ułatwi proces chudnięcia.

Pojawia się wobec tego pytanie, jak podkręcić metabolizm i jak schudnąć?

Spis treści

Przyspieszona przemiana materii sposobem na pozbycie się zbędnych kilogramów?

Nie trzeba wcale być cały czas na diecie, codziennie biegać, robić ćwiczenia na płaski brzuch czy też męczyć się na siłowni, aby mieć ładną sylwetkę. Dwie osoby mogą stosować tą samą dietę, ale tylko jedna może chudnąć, a druga wręcz tyć. Niektórzy mogą się objadać i pomimo tego nadal mieć smukłą sylwetkę. Jak to możliwe?

metabolizm

Otóż bardzo dużo zależy od tempa przemiany materii. Ze spożywanego przez nas jedzenia tylko połowa kalorii jest zwykle zużywana do utrzymania prawidłowego funkcjonowania wszystkich narządów, a reszta energii zostaje spalona lub odkłada się w postaci znienawidzonej tkanki tłuszczowej.

To od nas będzie zależało to, czy rzeczywiście zmagazynujemy wolne kalorie w postaci nadprogramowej masy ciała. Zwykle mężczyźni mają szybszą przemianę materii, dlatego też łatwiej jest im utrzymać smukłą sylwetkę, jeśli o siebie dbają.

Kluczem do sukcesu jest przyspieszenie przemiany materii, dzięki czemu rzeczywiście będzie można liczyć na redukcję nadprogramowych kilogramów.

Istnieje wiele skutecznych sposobów na podkręcenie metabolizmu. Wystarczy zastosować się do pewnych zasad, aby uzyskać pożądane efekty. Można to zrobić zarówno przy pomocy diety, jak i aktywności fizycznej.

Od czego zależy tempo spalania tłuszczu?

Tempo spalania zależy w dużej mierze od wypracowanych przez nas nawyków żywieniowych i w pewnym stopniu od odziedziczonych genów. Trzeba pamiętać o tym, że jeśli w dzieciństwie było się otyłym, to niestety w przyszłości bardzo łatwo będzie nam ponownie przytyć. Komórki tłuszczowe nie znikają wraz z pozbyciem się nadprogramowych kilogramów. One cały czas w nas są, tylko że zmniejszają się. Odchudzanie w takim przypadku jest trudniejsze, ale jak najbardziej możliwe.

płaski brzuch

Warto jeszcze zaznaczyć, że tempo przemiany materii może być obniżone przy niektórych schorzeniach.

Przykładem jest:

● niedoczynność tarczycy,
● niewydolność przysadki mózgowej,
● niedożywienie
● i schorzenia kory nadnerczy.

Czynnikami spowalniającymi metabolizm są także niedobór snu, źle zbilansowana dieta, przemęczenie, ciągłe odchudzanie się, brak ruchu i nieprawidłowe nawodnienie.

Jak przyspieszyć przemianę materii i pozbyć się niechcianych kilogramów?

1. Woda, woda i jeszcze raz woda

Jednym z najprostszych sposobów na podkręcenie metabolizmu, który prawie nic nas nie kosztuje, jest regularne nawadnianie organizmu[1]. Już po wstaniu z łóżka, zaleca się w pierwszej kolejności sięgnąć po szklankę wody z cytryną czy też nawet dwie. Świetną opcją będzie woda z dodatkiem cytryny i imbiru. Jest to nie tylko sposób na rozkręcenie metabolizmu po przespanej nocy, ale także na pozbycie się nagromadzonych toksyn z organizmu.

Dobrze nawodniony organizm jest receptą na lepsze samopoczucie, jaśniejszy umysł i większą energię do działania.

picie wody

Z całą pewnością nie należy sięgać po kawę i to z samego rana. Wiele osób wręcz rozpoczyna swój dzień od tego napoju i nawet zastępuje kawą pełnowartościowe śniadanie. Jest to bardzo niezdrowy nawyk, z którym należy w końcu skończyć. Picie wody przyspiesza metabolizm, oczyszcza organizm i nawilża go od wewnątrz. Dobrze nawodniony organizm to także gwarancja pięknej skóry, co ma największe znaczenie szczególnie dla kobiet. Takiego wewnętrznego nawilżenia nie zastąpi nam żaden preparat nałożony na skórę, nawet ten z najwyższej półki.

2. Jedz sycące śniadanie

Pomijanie śniadania z całą pewnością nie wyjdzie nam na zdrowie. Jest to prosta droga do tego, aby przez połowę dnia snuć się na nogach i borykać się z negatywnymi emocjami. Organizm potrzebuje z rana zastrzyku energii. Nie da nam tego jednak kawa, która wręcz wprowadza organizm w stres i obnaża go ze składników odżywczych.

sycące śniadanie

Śniadanie powinno zostać tak skomponowane, aby dostarczało siły na wiele godzin i pobudzało organizm. Niektórzy tłumaczą się, że nie mają czasu na śniadanie czy też nie czują głodu. Warto w takim przypadku zacząć wstawać wcześniej i ze spokojem zjeść pożywny posiłek. Wystarczy wyrobić sobie nawyk jedzenia śniadania, a stanie się to czymś naturalnym.

3. Poranne ćwiczenia

Organizm po nocnym wypoczynku potrzebuje nie tylko nawodnienia i dostarczenia składników odżywczych, ale przede wszystkim ruchu.

Dzięki porannej gimnastyce można nie tylko skutecznie się obudzić, ale także przyspieszyć metabolizm. Lepiej dotleniony organizm to również większa kreatywność.

Niektórzy preferują rano jogę, drudzy wolą pobiegać, a jeszcze inni lubią udać się na siłownię. Ważne jest to, aby robić to, co się lubi.

joga

Wysiłek fizyczny nie musi być przecież katorgą i nieprzyjemnym obowiązkiem. Nie trzeba nawet kupować żadnych dodatkowych akcesoriów, aby móc się poruszać od samego rana. Nawet w łóżku warto się trochę poprzeciągać, zanim się wstanie. Wystarczy poobserwować zachowanie kotów po przebudzeniu.

4. Koniec z przejadaniem się

Niektórzy mają w zwyczaju jeść, dopóki nie poczują się tak wypełnieni, że aż nie będą już w stanie więcej przełknąć. Jest to bardzo prosta droga do tego, że będziemy źle się czuć i skończymy na drzemce.

Znacznie lepiej jest mniej jeść, ale częściej. Zaleca się także jeść wtedy, kiedy naprawdę poczuje się głód, a nie z nudy czy też w celu sprawienia sobie przyjemności na skutek negatywnych emocji. W jedzeniu chodzi o to, aby zaspokoić głód, a nie obżerać się czymś smacznym. Regularne dostarczanie składników odżywczych pozwoli na utrzymanie przemiany materii na wysokim poziomie. W przypadku objadania się jest wręcz przeciwnie.

5. Przyprawiaj!

Bardzo duży wpływ na szybkość przemiany materii mają nie same posiłki, ale przyprawy.

warzywa

Wystarczy dodać je do swoich potraw, aby skutecznie podkręcić metabolizm i jeść po prostu z większym smakiem:

  • Godny polecenia jest szczególnie pieprz kajeński, który przyspiesza przemianę materii.
  • Imbir rozgrzewa i wspomaga trawienie oraz przyspiesza spalanie tłuszczu i wspiera proces detoksykacji organizmu.
  • Jak najbardziej sprawdzi się cynamon, który usprawnia proces odchudzania.
  • Bazylia także poprawia trawienie, pobudzając wydzielanie kwasu żołądkowego. Przeciwdziała ona niestrawności i ułatwia przyswajanie pokarmów.
  • Pracę jelit usprawnia gałka muszkatołowa.
  • Curry sprzyja utracie tkanki tłuszczowej. Przyprawa ta nie tylko podkręca metabolizm, ale i przeciwdziała nadmiernym napadom głodu.
  • Godny polecenia jest także kardamon pobudzający układ pokarmowy i przyspieszający trawienie.
  • Na poprawę przemiany materii wpływają także kminek i oregano.
  • Nieocenione jest chili, które rozgrzewa i pobudza układ pokarmowy, a do tego ułatwia osiągnięcie uczucia sytości.

6. Odpowiednia ilość snu

Zmęczeni z całą pewnością nie będziemy w stanie pracować na najwyższych obrotach. Sen ma bardzo duży wpływ na tempo metabolizmu[1][2]. Znacznie lepsze będzie wyspanie się, niż zrobienie treningu. Niedobór snu spowalnia przemianę materii.

7. Aktywność fizyczna w ciągu całego dnia

Jeśli ktoś ma siedzący tryb życia i spędza wiele godzin przed komputerem, to nie ma co liczyć na szybkie tempo metabolizmu. Organizm każdego dnia wymaga dawki ruchu, gdyż został do niego stworzony. Nie trzeba oczywiście codziennie przez godzinę biegać czy też wypacać litrów potu na siłowni.

Wystarczy kilka krótkich ćwiczeń podczas przerwy w pracy i spacer na świeżym powietrzu. Ruch pobudza przemianę materii.

Nawet po jedzeniu zamiast siadać przed telewizorem, lepiej jest trochę pochodzić. Wówczas nie tylko trawienie się poprawi, ale i samopoczucie.

8. Pamiętaj o relaksie

Organizm potrzebuje ruchu, ale także relaksu i odprężenia. Nadmiar stresu sprawia, że organizm zaczyna dokładać tkankę tłuszczową, szczególnie w okolicy brzucha.

9. Przetworzone jedzenie ogranicz do minimum

Żywność wysoko przetworzona jest bardzo uboga w składniki odżywcze. Brakuje w niej mikro- i makroelementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bardzo łatwo jest wówczas o powstanie niedoborów. Niedożywiony organizm to spowolniona przemiana materii.

10. Rafinowany cukier powinien pójść w odstawkę

Biały cukier jest rafinowany, czyli pozbawiony wszystkiego co jest potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Stanowi on puste kalorie, przyczynia się do uczucia ciągłego głodu i do naglących skoków poziomu glukozy we krwi.

Spożywanie produktów zawierających rafinowany cukier sprawia, że czujemy się ciągle senni i zmęczeni, a organizm zaczyna coraz łatwiej gromadzić tłuszcz.

Zastąpienie cukru słodzikami podkręci metabolizm.

11. Daruj sobie wspomagacze

Na rynku dostępnych jest wiele wspomagaczy, które to niby mają podkręcić metabolizm. Nie istnieją jednak żadne magiczne pigułki, które w naturalny sposób przyspieszą na stałe przemianę materii. Herbaty przeczyszczające mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku.

Zamiast suplementowania się masą najróżniejszych preparatów, lepiej jest skupić się na prawidłowo zbilansowanej diecie, a w kontekście suplementów, wybierać tylko te sprawdzone i cieszące się dobrymi opiniami.

12. Trening HIIT błyskawicznie podkręci metabolizm

Treningi interwałowe o wysokiej intensywności są skutecznym sposobem na przyspieszenie przemiany materii i spalenie niechcianej tkanki tłuszczowej[1]. Zwiększone tempo metabolizmu utrzymuje się przez długi czas nawet po zakończeniu treningu.


Bibliografia

    1. 10 Easy Ways to Boost Your Metabolism (Backed by Science) Drink More Cold Water section by Helen West – healthline.com
    2. How to increase your metabolism by Rachel Nall – medicalnewstoday.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *